skip to Main Content
In 5 W’s Naar Een Corporate Story

Een corporate story werpt zijn vruchten af. Daarom wil je er best graag een opstellen. Maar waar begin je?

Binnen je bedrijf liggen de verhalen voor het oprapen. En daarbuiten kun je talloze verhalen vinden die je op de een of andere manier kunt koppelen aan je onderneming. Maar voor startende storytellers kan het lastig zijn om de juiste elementen uit dit potentiële verhalenwoud te filteren.

Als freelance tekstschrijver en contentspecialist help ik bedrijven regelmatig met het vinden en formuleren van hun corporate story. In deze blog laat ik je zien hoe je de basis kunt leggen voor jouw verhaal aan de hand van enkele essentiële vragen!

1. Waarom

Begin met het stellen van twee waaromvragen:

  • Waarom is je corporate story de moeite van het vertellen waard?
  • Waarom doe je wat je doet?

Neem twee elementen mee wanneer je deze vragen beantwoordt: je doelgroep en de emoties die je aan je bedrijf wilt koppelen. Dit is belangrijk, omdat klanten uiteindelijk altijd op gevoel kiezen. Mensen doen in de eerste plaats zaken met mensen – niet met bedrijven.

2. Wie

Een corporate story kan – net als ieder ander verhaal – niet bestaan zonder personages. Bepaal daarom de volgende zaken:

  • Wie zijn de hoofdpersonen in je verhaal?
  • Wie spelen belangrijke bijrollen?

Je personages zijn niet automatisch je medewerkers. Denk out-of-the-box om tot een goede corporate story te komen. Onthoud daarbij altijd dat het primaire doel van corporate storytelling is om je doelgroep te raken.

3. Wat

Tijd om je corporate story vorm te geven! Onthoud dat je nu slechts een fundament legt voor je verhaal. Laat details dus nog even achterwege en formuleer bondige antwoorden op de volgende vragen:

  • Wat is jouw verhaal?
  • Wat voor emotie moet jouw corporate story oproepen?

Zorg ervoor dat je je antwoorden op de voorgaande vragen in deze fase bij de hand hebt. Deze vormen de basis van je verhaal!

4. Waar

Je kunt geen corporate story vertellen zonder hier de juiste locaties voor te hebben uitgekozen. Idealiter dragen deze op inhoudelijk niveau bij aan je verhaal. Denk goed na over de volgende vraag:

  • Waar speelt je corporate story zich af?

Probeer niet alleen een geografische regio te bepalen. Specificeer ook de ruimtes waarin je verhaal zich afspeelt. Deze zijn bepalend voor de sfeer!

5. Wanneer

‘Tijd’ is een belangrijke factor die je verhaal kan maken of breken. Vraag je dus het volgende af:

  • Welke tijdspanne kleeft er aan jouw verhaal?
  • Welke periodes en jaartallen hebben betrekking op je corporate story?

Probeer creatief om te springen met de wanneervragen. Het oprichtingsjaar van je bedrijf kan een uitgangspunt zijn, maar dat hoeft niet. Misschien koppel je wel een verhaal aan je onderneming dat zich in één dag afspeelt. Denk ook na over de toekomst: hoe hoop je dat je verhaal zich de komende 5 of 10 jaar ontwikkelt?

Hulp nodig met het opstellen van je corporate story?

Neem gerust eens contact op met tekstbureau Lexi Perfect. Ik bespreek de mogelijkheden graag met je!

Annalisa Marly

Als freelance copywriter, tekstschrijver, vertaler en contentspecialist help ik organisaties dagelijks uit de tekstuele nood. Van SEO-teksten tot whitepapers en van blogs tot bedrijfsrapporten: ik breng je boodschap kort, krachtig en bondig over op (digitaal) papier. In het Nederlands en Engels, want ik ben tweetalig. Mijn werkwijze kenmerkt zich door een mix van kwaliteit, empathie en creativiteit. Heb je doeltreffende, authentieke teksten nodig? Neem gerust contact op met tekstbureau Lexi Perfect.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top