Samenwerken met een freelance copywriter doe je niet zomaar. Je wilt in zee gaan met een professional die jouw boodschap in heldere taal verwoordt. Een doorwinterde expert die de kneepjes van het taalvak beheerst. Maar hoe vind je die?
Overtuigen, enthousiasmeren en boeien met woorden: dat moet een freelance copywriter voor je doen. En daarom wil je iemand in de arm nemen die jouw teksten op professionele, strategische en kundige wijze schrijft.
Als je op Google zoekt op de termen ‘freelance copywriter’ of ‘freelance tekstschrijver’, krijg je een veelheid aan websites van tekstbureaus op je af. Hoe kun je nu het kaf van het koren scheiden?
In deze blogpost lees je welke 7 eigenschappen een goede freelance copywriter in ieder geval moet bezitten. Deze checklist helpt je bij het maken van een weldoordachte keuze!
1. Een copywriter luistert
Jouw stem waarheidsgetrouw weergeven op papier: dat is de taak van de freelance copywriter. Want als lezers jou contacteren naar aanleiding van je webteksten, blogs, brochure of nieuwsbrief, is het essentieel dat jouw manier van communiceren overeenkomt met de stijl van je teksten. En daarom begint een doeltreffende tekst met goed luisteren.
Wil je een grotere opdracht uitbesteden aan een freelance copywriter, plan dan altijd een kennismakingsgesprek in. Luistert de copywriter goed naar wat je zegt? Stelt hij de juiste vragen? En heb je het gevoel dat je voldoende tijd krijgt om uit te leggen wie je bent, waar je voor staat en wat je verkoopt?
Is het antwoord op deze vragen ‘ja’, dan heb je waarschijnlijk een copywriter ontmoet die de kunst van het luisteren beheerst. Een goed begin.
2. Een copywriter denkt na
‘Denk na voordat je schrijft’ is de copywritersvariant op ‘bezint eer ge begint’. Toch leert de praktijk dat er genoeg freelance copywriters zijn die de verkregen input niet overdenken. Na een interview of researchperiode pennen ze klakkeloos wat neer. Razendsnelle outputproducenten? Absoluut. Goede teksten? Niet bepaald. De structuur en kernboodschap kun je bijvoorbeeld het liefst bepalen voordat het schrijfproces begint. Daar is denk- en destilleerwerk voor nodig.
Kijk in de startfase van een samenwerking of een freelance copywriter met je meedenkt. Filtert hij de essentie uit jouw verhaal? Doet hij verbetersuggesties? Structureert hij een wirwar aan informatie op de juiste manier? Dan is de kans groot dat deze copywriter nadenkt over de materie waarover hij schrijft.
3. Een copywriter heeft empathie
De gemiddelde freelance copywriter komt in aanraking met een grote hoeveelheid bedrijven en doelgroepen. Om keer op keer authentieke en effectieve teksten te kunnen schrijven moet hij beschikken over een flinke dosis empathie.
Of een copywriter inlevingsvermogen heeft, merk je vaak tijdens een introductiegesprek. Vraagt hij goed door om helder te krijgen waar jij voor staat en welke boodschap je wilt uitdragen? Bespreekt hij zaken als tone of voice, stijl en doelgroep met je? Voel jij je begrepen tijdens het gesprek? Zo ja, dan heb je te maken met een empathische copywriter.
4. Een copywriter is een taalfanaat
Taal vormt toch het fundament waarop copywriting berust? Is dit punt dan niet een open deur? Dat zou je denken. Er lopen echter copywriters rond die een diepgewortelde hekel aan naslagwerken hebben. Vaak ontberen zij ook nog eens de nodige basiskennis op het gebied van spelling en grammatica – niet verbazingwekkend, aangezien ze zelden iets opzoeken.
Wil je een samenwerking aangaan met een freelance copywriter, probeer er dan achter te komen of hij diepgaande taalkennis heeft. Bekijk bijvoorbeeld enkele portfolioteksten en let op de manier waarop hij over zijn vak praat. Gaan deskundigheid en enthousiasme hand in hand, dan heb je te maken met een echte taalfanaat!
5. Een copywriter leest
Logisch, denk je misschien. Toch is het tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend dat copywriters veel lezen – of zelfs maar van lezen houden. Onlangs kwam ik een groepje samenwerkende tekstschrijvers en copywriters tegen dat een unanieme afkeer had van het geschreven woord – in welke vorm dan ook. Begrijpelijkerwijs had ik vragen. Veel vragen.
“Hoe heb jij kennis vergaard?”
“Kijk je je eigen werk ooit na?”
“Heb je een hekel aan de teksten die je schrijft?”
De antwoorden kwamen op een en dezelfde gedachte neer: wie goed kan schrijven, is geboren met een kant-en-klaar talent dat geen ontwikkeling behoeft. (Net zoals een muzikaal genie direct alle instrumenten kan bespelen zonder ook maar een les of oefening…?)
Ik ging niet met voornoemde ‘schrijvers’ in discussie. In plaats daarvan wierp ik een korte blik op hun websites. Deze bleken taalfouten te bevatten waar de gemiddelde brugklasser van gruwelt.
I rest my case.
Conclusie: kies voor een freelance copywriter die houdt van zijn vak. Eén die graag – en regelmatig – een blik werpt op het geschreven woord, dus.
6. Een copywriter doet onderzoek
Onbekend terrein veranderen in begane paden: freelance copywriters doen het vrijwel dagelijks. Ze verdiepen zich met grote regelmaat in nieuwe onderwerpen en maken zich deze in rap tempo eigen.
Research is dan ook een van de belangrijkste termen in het woordenboek van de freelance copywriter. Want zonder onderzoek kun je geen goede tekst schrijven.
Wat moet je je nu precies voorstellen bij een copywritersonderzoek? Een aantal voorbeelden:
- Interview afnemen
Een freelance copywriter kan jou of je medewerkers interviewen om een beeld te krijgen van je organisatie, product, dienst, doelgroep en communicatiestijl. De verkregen input gebruikt hij om tot een effectieve tekst te komen die jouw bedrijf goed neerzet op papier. - Aangeleverde documentatie bestuderen
Heb jij uitgebreide bedrijfsbrochures, rapporten en verslagen waaruit je geen coherente boodschap kunt destilleren? Geen nood. Een freelance copywriter kan je documentatie systematisch doorlopen om de belangrijkste elementen eruit te filteren. Op basis daarvan schrijft hij een gestructureerde, doeltreffende tekst. - Input verzamelen
Wil je een blog schrijven over een actueel onderwerp dat binnen jouw branche speelt, maar heb je geen tijd om research te doen? Draag deze taak dan over aan je freelance copywriter. Hij kan informatie verzamelen, zich inlezen en de verzamelde hoofdpunten aan je voorleggen voordat hij aan het schrijfproces begint. - Evenement bijwonen
Organiseert je bedrijf een belangrijk evenement, nodig je freelance copywriter dan uit en laat hem zijn oren en ogen de kost geven. Uit deze vorm van research rolt vrijwel altijd een interessant verslag dat je kunt gebruiken om je organisatie te promoten!
7. Een copywriter heeft overtuigingskracht
Zoek je een freelance copywriter die een webtekst of brochure voor je schrijft? Dan is het primaire doel dat hij je doelgroep ervan overtuigt dat jouw product of dienst waardevol is. Maar ook als je informatieve teksten wilt publiceren, is een flinke dosis overtuigingskracht onmisbaar. Jouw woorden moeten de lezer immers boeien, prikkelen en raken. Alleen dán komt je boodschap aan.
Dat is echter zo eenvoudig niet. Lezers overtuigen met krachtige woorden is een kunst. Eén die een goede freelance copywriter tot in de puntjes beheerst. Voordat je de samenwerking aangaat met een freelance copywriter, is het slim om een kijkje te nemen in zijn portfolio. Wat voor effect hebben zijn teksten op jou? Is je interesse gewekt na de eerste alinea? Ben je enthousiast na het lezen van de laatste zin? Dan heb je een freelance copywriter gevonden die weet wat overtuigend schrijven inhoudt!
Geïnteresseerd in een samenwerking met een freelance copywriter? Neem gerust contact op met tekstbureau Lexi Perfect. Ik bespreek de mogelijkheden graag met je!