Op zoek naar SEO-tips waarmee je de vindbaarheid van je website écht kunt verhogen? In deze blog lees je welke content je wel en niet hoger in Google brengt.
Tegenwoordig noemt vrijwel iedere freelance copywriter, marketeer en tekstschrijver zich een SEO-specialist. Maar SEO-regels veranderen aan de lopende band en niet alle zelfbenoemde experts volgen de ontwikkelingen op de voet (wat natuurlijk wel zou moeten!).
Wanneer je op zoek gaat naar een professional die jouw bedrijf hoger in Google moet krijgen, is het belangrijk dat je het kaf van het koren kunt scheiden. Natuurlijk is dat lastig als je zelf niet veel van SEO afweet. Let daarom vooral op de SEO-tips die je krijgt; deze zijn een indicatie van de kennis en expertise van een copywriter of contentspecialist.
In deze blog leg ik uit welke SEO-tips je het best kunt negeren en aan welke SEO-tips je met een gerust hart gehoor kunt geven. Zo kom je beslagen ten ijs wanneer je je content aan een derde toevertrouwt!
SEO-tips die je níet moet opvolgen
Geeft iemand je een van de onderstaande SEO-tips? Zoek dan even verder om een professional te vinden die zijn vak eer aandoet!
• Laat je zoekterm zo vaak mogelijk terugkomen in de tekst
Deze SEO-tip of ‘strategie’, die bekendstaat als ‘keyword stuffing’, zal je geheid strafpunten opleveren. Mogelijk gevolg: Google markeert je als niet-serieuze partij (oftewel, spammer) en zorgt ervoor dat je helemaal uit de zoekresultaten verdwijnt.
• Bouw al je content om één zoekterm heen
Als je meerdere pagina’s op je website vindbaar probeert te maken op dezelfde hoofdzoekterm, ben je niet efficiënt bezig. Deze pagina’s zijn dan namelijk met elkaar aan het concurreren om een plekje in Google. Zie het eens zo: de coach van een sportteam zorgt ervoor dat iedere speler zijn talent inzet om het team als geheel te laten functioneren. Zo moeten je afzonderlijke webpagina’s ook samenwerken om de website als geheel beter vindbaar te maken. Een goede SEO-tip is daarom dat je elke pagina moet afstemmen op een unieke zoekterm.
• Plaats links naar je website op (betaalde) artikelwebsites en startpagina’s
Dit is misschien wel de slechtste SEO-tip die iemand je kan geven. Hoewel dergelijke websites jaren geleden nog spelers waren op de linkbuildingmarkt, kunnen ze je SEO-strategie – voornamelijk vanwege het gebrek aan kwalitatieve content – tegenwoordig flink schaden. Volg je deze SEO-tip op, dan is de kans groot dat je je plek in de zoekresultaten op een gegeven moment helemaal gedag kunt zeggen.
• Let niet op grammatica en spelling
Google wordt steeds slimmer. Tegenwoordig is de zoekmachine in staat om je content in diverse opzichten te beoordelen op kwaliteit. Staan er veel taalfouten in je teksten? Dan doet dit je vindbaarheid geen goed.
SEO-tips die je vindbaarheid écht verbeteren
Geeft een copywriter, tekstschrijver of contentspecialist je de volgende adviezen? Dan kun je spreken van een veelbelovende start.
• Creëer regelmatig kwalitatieve content
Als je je website regelmatig voorziet van goede content, ziet Google je website als een relevante speler op het wereldwijde web. En zoals je hierboven reeds hebt gelezen, kan deze wereldberoemde zoekmachine tegenwoordig behoorlijk nauwkeurig beoordelen wat kwaliteit is. Niet alleen op basis van spelling en grammatica, maar ook aan de hand van de onderwerpen waarover je schrijft. Een goede SEO-tip: beantwoord de zoekersvraag zo volledig mogelijk om ‘SEO-punten’ te scoren!
• Voorzie teksten van de juiste zoekwoordsamenstelling en -dichtheid
SEO-teksten schrijven is een vak. Wil je weten of een copywriter dit goed beheerst? Vraag dan eens naar zijn aanpak. Een echte contentprofessional zal je vertellen dat iedere SEO-tekst een hoofdzoekterm, voldoende gerelateerde zoektermen en topics bevat. Daarnaast is de zoekwoorddichtheid van een tekst erg belangrijk. Een kundige tekstschrijver gebruikt zoektermen met mate en verwerkt ze op strategische en natuurlijke wijze in de tekst.
• Zorg voor een gebruiksvriendelijke website
Een website die geen verwarring creëert onder bezoekers en hen moeiteloos door de pagina’s leidt, scoort hoger in Google. Goede SEO-tips op dit gebied: zorg voor een duidelijke menustructuur, verdeel call-to-actionbuttons strategisch over de tekst en voorkom situaties waarin geïnteresseerden ook maar een seconde moeten zoeken naar een mogelijkheid om contact met je op te nemen. Verzeker je er daarnaast van dat je website snel laadt. Ook dat is een stukje gebruiksvriendelijkheid!
• Word een autoriteit binnen je vakgebied
Als zoekmachines in de gaten krijgen dat jij een expert bent binnen jouw branche, belonen ze je daarvoor met een hogere positie in de zoekresultaten. Daarom is het belangrijk om je kennis te etaleren; enerzijds door regelmatig (diepte)blogs op je eigen website te plaatsen, anderzijds door gastblogs voor andere websites te schrijven. Zorg er wel voor dat deze onlineplatformen relevant zijn voor jouw vakgebied; plaats je als IT-specialist een gastblog op een website voor bakkers, dan zal het effect minimaal zijn. Maar schrijf je als communicatieprofessional een gastblog voor Frankwatching, dan kun je voor aangename verrassingen komen te staan. Dit is overigens niet alleen een goede SEO-tip; ondernemers varen er – ongeacht hun zoekmachineambities – altijd wel bij wanneer ze bekend komen te staan als autoriteit binnen hun vakgebied!
Meer effectieve SEO-tips nodig?
Smaken de SEO-tips in deze blog naar meer? Kijk dan eens of een training SEO iets voor je is.
Natuurlijk kun je ook SEO-vriendelijke webteksten of blogs laten schrijven door een ervaren freelance copywriter en contentspecialist. Neem gerust eens contact op met tekstbureau Lexi Perfect. Ik bespreek de mogelijkheden graag met je!