Zijn er écht 30 redenen waarom je een freelance copywriter nodig hebt? Absoluut. Nog wel meer, misschien. Met de 30 punten in deze blog laat ik je zien wat een samenwerking met een copywriter je in ieder geval kan opleveren. Het antwoord? Veel.
Je hebt een behoorlijk vlotte pen. ’t Kofschip is nooit aan je voorbijgevaren. Het verschil tussen ‘beleeft’ en ‘beleefd’ leg je moeiteloos uit. Met andere woorden: je kunt best een (redelijk) foutloze tekst produceren. Zonde om dan in een freelance copywriter te investeren. Of toch niet?
Natuurlijk kun je ervoor kiezen om al je content zelf te creëren. Maar bedenk dat er een groot verschil is tussen goed schrijven en professioneel schrijven. Laat je de gemiddelde salesmedewerker een blog schrijven, dan is de kans groot dat je bouncepercentage omhoogschiet. Want hij is een fantastische verkoper, maar hij begrijpt de verwachtingen van het surfende internetpubliek niet. Even belangrijk: hij is niet bekend met copywritingtechnieken. (En ik heb koud bellen altijd gemeden als een kachel in hartje zomer. Ieder zijn vak.)
Terug naar het getal 30. Zoveel redenen zijn er om samen te werken met een freelance copywriter. Ik zet ze voor je op een rij!
1. Samenwerken met een professional
“Een goede tekst schrijven is toch niet zo moeilijk? Je verzint gewoon even wat leuke zinnen. Kost hoogstens een half uurtje.” Gelukkig heb ik dit zelden te horen gekregen, maar ik weet dat sommige copywriters dagelijks moeten uitleggen wat hun vak inhoudt. Ergens begrijp ik de opmerking wel (hoewel deze natuurlijk geheel onterecht is). Schrijven leer je – in tegenstelling tot websites ontwerpen – ‘gewoon’ op school. En daarom zijn er mensen die denken dat iedereen een goede tekst uit zijn mouw kan schudden.
Laat ik je het volgende vragen. Kun je een ingewikkelde wiskundige formule oplossen omdat je de stelling van Pythagoras kent? Waarschijnlijk niet. Alleen wiskundigen die jarenlang hebben gestudeerd, kunnen dat.
Het punt is: een copywriter doet veel meer dan ‘een leuk stukje schrijven’. Bedreven copywriters zijn niet alleen bekend met alle belangrijke grammaticaregels. Ze hebben niet enkel ‘gevoel voor taal’. Naast copywriter zijn ze vaak tekstschrijver, SEO-specialist, contentstrateeg, interviewer, marketingexpert, volleerd tacticus en ‘inlevingsdeskundige’. Hun kennis en ervaring zetten ze in wanneer ze voor jouw bedrijf aan de slag gaan. Want copywriters zijn professionals.
2. ‘Oninteressant’ bestaat niet voor de copywriter
Een copywriter laat elk onderwerp interessant klinken. Ook sokken, koffiefilters en tissues. (Hoe? Hij schetst een levendig beeld van onschuldige blote voeten, een lekkend koffiezetapparaat, inktzwarte gemorste druppels en het tissueloze drama dat volgt. Bijvoorbeeld.)
Sommige ondernemers vinden het lastig om hun bevlogenheid over te brengen. Hun product is zo praktisch of alledaags dat het mensen niet kán enthousiasmeren, menen ze. Ik begrijp hun gedachtegang, maar deze klopt gelukkig niet. Een goede copywriter kan altijd emoties oproepen. Zelfs in de moeilijkste nichemarkt.
Elk bedrijf heeft namelijk een interessant verhaal te vertellen. Verkoop je een product dat niet uniek is? Onthoud dan dat mensen zakendoen met mensen. Kijk maar eens naar Coolblue. Elektronicaproducten associeer je niet met emoties. Denk ik. Maar zelfs als een grijze smartphone je om de een of andere reden hevig in beroering brengt, zijn er duizenden prijsvechters die klaarstaan om deze aan je te verkopen. Dus waarom stap je het liefst naar je vrienden in de blauwe shirts wanneer je elektronica nodig hebt? Omdat zij alles doen om je een glimlach te bezorgen, natuurlijk.
Is je product niet bijster bijzonder? Geen probleem. Een copywriter neemt je USP’s onder de loep en draagt de nodige ideeën aan op het gebied van corporate storytelling.
3. Ruimte om te brainstormen
Weet je nog niet precies welke richting je uit wilt met contentmarketing? Geen probleem. Omdat copywriters creatieve en conceptuele denkers zijn, kun je samen met hen het juiste contentpad uitstippelen.
Vaak leidt het ene idee tot het andere. Zo heb ik eens een brainstormsessie gehad met een opdrachtgever die input moest leveren voor 2 blogs. Het gesprek verliep zo prettig dat we de deur uitliepen met een gedetailleerde contentkalender die goed was voor een half jaar. Handig, want de klant zag er aanvankelijk erg tegen op om elke maand tijd te moeten investeren in het zoeken naar nieuwe onderwerpen. De lijst stelde mij in staat om zelfstandig naar input op zoek te gaan, zodat hij de blogs alleen nog maar hoefde goed te keuren.
4. Structuur in je ideeën
Vaak vraagt een copywriter je bij aanvang van de samenwerking het hemd van het lijf. Dat doet hij niet om je kostbare tijd in beslag te nemen. Ook niet om meer uren in rekening te brengen (een kennismakingsgesprek is vaak gratis). Hij doet het om je te helpen. Zo krijg je de veelheid aan bedrijfsinformatie namelijk helder.
Een ervaren copywriter begeleidt je in het structureringsproces en denkt mee. Door goede vragen te stellen dwingt hij je om te denken als een klant. Dat leidt uiteindelijk tot sterke copy die aankomt bij de lezer.
5. Inspiratiecrisis? Nooit meer!
Soms belt een opdrachtgever me vol wanhoop op. “De koek is op. Echt op. Kunnen we niet een stukje van de concurrent nemen en dat een beetje anders opschrijven?” Nee, dat mag helaas niet (auteursrecht enzo). Los daarvan is het natuurlijk enorm onverstandig om een stuk te publiceren dat jou in niets onderscheidt van je concurrent. Blogs zijn juist bedoeld om te laten zien dat jij boven de massa uitstijgt qua vakkennis, productkwaliteit en dienstverlening. Ze bieden een uitgelezen kans om je Unique Selling Points (USP’s) op subtiele wijze naar voren te laten komen.
Goed. Ik kan dat allemaal wel uitleggen aan mijn opdrachtgever, maar ondertussen zit hij nog steeds met de handen in het haar. Dus ik moet méér doen dan hem vertellen wat hij zelf eigenlijk ook wel weet. Mijn naam is immers niet Captain Obvious. Ik moet concreet aan de slag gaan om hem uit deze inspiratiecrisis te helpen. Kan een copywriter dat? Jazeker.
‘Inspiratiemachines’ zou ik copywriters niet willen noemen. Maar ze komen in de buurt. Bedenk dat een freelance copywriter tientallen uren per maand bezig is met het bedenken van creatieve invalshoeken, aansprekende titels en krachtige zinnen. Hij peinst, leest, gromt (of zucht) en maakt regelmatig ‘inspiratie-ommetjes’ om content te produceren die resultaat boekt. Dat doet hij voor bedrijven in de meest uiteenlopende branches.
De geoefende copywriter kan je daarom zeker helpen bij het bedenken van originele en interessante blogonderwerpen. Hij legt verbindingen tussen jouw dienst en markttrends. Of hij stelt op basis van SEO-onderzoek een lijst samen met interessante blogtitels. Werk je samen met een goede copywriter, dan hoef je nooit meer een gebrek aan bloginspiratie te hebben.
6. Je boodschap (niet meer en niet minder) komt over
Spreek jij dezelfde taal als je doelgroep?
Veel ondernemers kunnen hun USP’s dromen. Op menig website zie je dan ook keurige lijstjes die samenvatten hoe fantastisch een bedrijf is. Jammer. Want prospects willen niet weten wat jij kan, maar wat je voor hen kan betekenen. De vraag die hen bezighoudt is: what’s in it for me?
Dat betekent dat je features altijd moet vertalen naar voordelen. Wil je liever blijven denken in USP’s? Dat kan. Licht ze toe aan een freelance copywriter. Dan zet hij jouw features wel om in krachtige triggerzinnen die je doelgroep weten te raken.
7. Een copywriter giet je boodschap in de juiste contentvorm
De meeste freelance copywriters denken mee tijdens het contentcreatieproces. Sommige informatie is bijvoorbeeld geschikter voor een webtekst dan voor een brochure. En publiceer je een blog, dan is het slim om deze te promoten middels een pakkend socialmediabericht (dat je copywriter uiteraard ook graag schrijft).
Een goede copywriter – een die de nodige ervaring heeft opgedaan, kwaliteit levert en serieuze tarieven rekent – voorziet je van advies op dit gebied en zet voor iedere contentvorm de juiste schrijftechniek in.
8. Advies over de inhoud (niet helemaal gratis, wel inbegrepen)
“Ik kan je best in 4 regels vertellen wat er ongeveer in de blog moet komen te staan. Maar meer pers ik er echt niet uit, vrees ik.” De opdrachtgever die dit zei tijdens een kennismakingsgesprek, koos er uiteindelijk voor om zijn blog niet 500, maar 1.000 woorden te laten tellen.
Hoe 4 regels met de hulp van een freelance copywriter 1.000 woorden kunnen worden? Op twee manieren:
- Copywriters doen research. Ik schreef de 4 regels in kwestie op, verzamelde artikelen over het betreffende onderwerp en destilleerde zaken die interessant leken voor mijn opdrachtgever. Deze input bracht hem op nieuwe ideeën;
- Copywriters interviewen je. De vragen die ik mijn opdrachtgever stelde, leverden veel relevante informatie op die wel in zijn hoofd zat, maar waaraan hij simpelweg niet had gedacht.
9. Frisse blik van een freelance copywriter
Weet jij alles over je vakgebied en vind je het heerlijk om in jargon te praten? Tijd om een freelance copywriter in te schakelen.
De gouden regel binnen tekstschrijven? Zo min mogelijk vakjargon gebruiken. Laat ik daarbij direct een veelvoorkomend misverstand uit de weg ruimen: een copywriter moet jouw vakgebied héél goed begrijpen. Alleen dan kan hij de boodschap overbrengen zonder gespecialiseerde terminologie te gebruiken. Dit is belangrijk, omdat lezers niet zitten te wachten op een tekst vol vaktermen – zelfs niet wanneer ze hiermee bekend zijn. Ze willen prettig leesbare content die toegevoegde waarde biedt.
Bedien je klanten in een hoger segment, dan dienen je teksten natuurlijk een bepaalde kwaliteit uit te stralen. Niet elke doelgroep bestaat uit Jip, Janneke en andere prentenboekvrienden. Maar dan kun je vakterminologie nog steeds omzeilen (of schaars gebruiken en héél goed toelichten). Laat dat gerust over aan je copywriter. Hij kan bepalen waar jargon op zijn plek is.
10. Een copywriter overtuigt je lezer
“Koop deze auto nou maar. Waarom? Nou ja, hij is roze. Leuk, toch? En wij zijn de beste partij om mee in zee te gaan. Kijk maar naar onze prijzen.”
Een extreem voorbeeld van een slechte verkoper? Nee hoor. Dit is een citaat. (Ander verhaal. Zal ik niet over uitweiden.) Wat ik ermee wil zeggen is: waarschijnlijk koop je de auto niet op basis van deze argumentatie. Tenzij je altijd al een drang hebt gevoeld om alles roze te verven en denkt dat er slechts één autodealer op de wereld is die mooie prijzen biedt.
Over het algemeen willen prospects dat je ze overtuigt met steekhoudende argumenten. Copywriters weten dat. Daarom schrijven ze overtuigende teksten.
11. Pakkende koppen die je teksten máken (niet breken)
Hoe pakkender een titel, hoe groter de kans dat je doelgroep erop klikt. Copywriters zijn bekend met populaire formules voor koppen en gebruiken deze op een originele manier. Want het laatste wat je wilt is een hap-slik-wegtitel die de halve wereld al heeft gebruikt. Daarnaast stemmen ze een kop af op het contenttype (een metatitel is bijvoorbeeld niet geschikt voor een e-mailcampagne).
12. Wervende teksten: check!
Hoe werf je klanten op papier zónder over te komen als een gelikte salesman (zo een die zijn bonus al staat te innen wanneer je aarzelend met je portemonnee speelt)? En hoe zorg je ervoor dat je niet de indruk wekt een bescheiden stagiair te zijn die een product probeert te slijten aan zijn eerste klant? Met andere woorden: waar ligt de tekstuele balans als het gaat om verkoopteksten?
Freelance copywriters schrijven in een handomdraai een wervende tekst voor je. Ze laten lezers zien hoe jij hun probleem kunt oplossen. Waarom jij de beste partij bent om mee in zee te gaan. Hoeveel toegevoegde waarde jouw bedrijf kan bieden. Daarmee zorgen ze ervoor dat prospects het gevoel krijgen dat ze iets missen als ze géén contact met je opnemen.
Dat vergt wel wat jaren oefening (die uiteindelijk kunst baart). Tekstschrijven is dan ook een vak.
13. Leesbaarheid (vinden lezers fijn)
De gemiddelde internetlezer heeft de aandachtspanne van een goudvis. In luttele seconden bepaalt hij of een tekst interessant genoeg is om verder te lezen. En zijn vinger zweeft altijd boven de muis, dus je moet hem op zijn wenken bedienen.
Makkelijk is dat niet. Want hij heeft nogal wat noten op zijn zang. Hij wil kwalitatieve content die direct laat zien wat je te bieden hebt.
Goed nieuws: freelance copywriters kennen hem door en door, omdat ze dagelijks voor hem schrijven. Vertrouw het schrijven van content dus gerust aan hen toe.
14. Calls to action (want lezers moeten niet alleen lezen)
Lezen je websitebezoekers een tekst helemaal uit? Dan heb je één doel bereikt. Maar daarna wil je ook dat ze iets doen. Zich inschrijven voor je nieuwsbrief, bijvoorbeeld. Of contact opnemen om te informeren naar je diensten.
Elke tekst heeft een eigen call to action nodig die aansluit op de inhoud. Een freelance copywriter richt deze ‘oproep tot actie’ direct aan de lezer en stemt hem af op het contenttype (blogs en webteksten hebben verschillende calls to action nodig).
Is dit echt zo belangrijk? Zeker. Plaats je namelijk geen call to action onder een tekst, dan is de kans groot dat lezers je webpagina snel verlaten. Ook al hebben ze je tekst gelezen (of gescand), hun concentratievermogen is nog steeds niet veel groter dan dat van een goudvis. Zonde van je investering in content.
15. D’s, t’s en puntjes op de i
Een website vol grammatica- en spelfouten neem je niet serieus. Want serieuze bedrijven investeren in kwaliteit.
Daarnaast leveren taalfouten weleens vreemde of onbedoeld lachwekkende zinnen op. Schrijf je bijvoorbeeld dat je het ei niet opnieuw wilt uitvinden? Zou een copywriter niet doen. Een ei kómt uit, maar niemand heeft het ooit uitgevonden. (Overschat kippen niet, hoe snugger ze er ook uit mogen zien.) Het wiel, daarentegen…
Copywriters zijn (als het goed is) allergisch voor kromme zinsconstructies en verkeerd gespelde woorden. Natuurlijk kan een copywriter af en toe een foutje over het hoofd zien (hij is ook maar een mens). Maar dat zal niet vaak gebeuren. Voordat hij een tekst oplevert loopt hij deze namelijk kritisch door om de puntjes op de i te zetten. Vaak zelfs meerdere keren.
16. Verkoper op papier
Leads genereren. Je database uitbreiden. Meer verkopen. Daar streef je naar. En daarom heb je een verkoper op papier nodig: een freelance copywriter.
Copywriters schrijven niet ‘om het schrijven’. Ze gebruiken de juiste woorden om je dienst of product te promoten. Na zich te hebben verdiept in je doelgroep, schrijven ze een tekst die zichzelf verkoopt. Zo een die lezers spontaan op de contactbutton doet klikken.
17. Creëer een merkidentiteit
Wie ben je liever: de zoveelste saaie leraar die leerlingen briefjes ziet doorgeven of de charismatische docent wiens lessen niemand wil missen? Een wilde gok: je gaat voor optie 2.
Goed nieuws: charisma kun je creëren. En wel door onderscheidend te zijn. Communiceer wie je bent, waar je voor staat en hoe je te werk gaat. Wees uniek en creëer een merkidentiteit.
Een freelance copywriter kan je hier uitstekend bij helpen. Hij gaat met je in gesprek, definieert je bedrijfsidentiteit en zet de toon (in overleg met jou, natuurlijk). Zo steek je binnen de kortste keren met kop en schouders boven de massa uit.
18. Dé autoriteit ben jij
Heb je 35 jaar ervaring en 75 onderscheidingen? Op basis daarvan zal een prospect niet voor jou kiezen. Eerst moet je laten zien in welk opzicht je toegevoegde waarde biedt en wat een samenwerking met jou oplevert.
Dit doe je door consistent kwalitatieve content te publiceren over onderwerpen die relevant zijn voor jouw doelgroep. Als je laat zien dat jij de oplossing weet voor prangende problemen binnen je vakgebied, word je op een gegeven moment gezien als autoriteit. Dan begrijpen prospects dat jij de beste partij bent om mee in zee te gaan.
Een copywriter is getraind in het schrijven van teksten die om de lezer draaien. Een voorbeeld: je bent op zoek naar een training ‘presenteren voor ondernemers’. Na een korte Googlezoektocht heb je 2 bedrijven geselecteerd. De titels van hun meest recente blogs:
- Presenteren met resultaat: 10 tips voor de ondernemerspraktijk
- Prijs ‘Ondernemerscursus van het jaar’ gewonnen!
De eerste tekst is waarschijnlijk geschreven door een copywriter. De tweede zonder twijfel door een trotse directeur.
Natuurlijk lees je als prospect liever de eerste blog. Want deze helpt jou verder en laat zien dat het bedrijf weet waar het over praat zonder dit van de daken te schreeuwen.
19. Jouw bedrijf, jouw stijl, jouw tone of voice
Een pak A4’tjes kopen? Doe je in een minuut. Je gaat niet uren voor een schap staan om de verschillende merken met elkaar te vergelijken. (Tenzij je een fanatieke papierverzamelaar bent, natuurlijk.) Want je denkt: papier is papier. Als het maar onbeschreven is.
Handig voor jou, maar minder leuk voor de papierproducent. Want die wil dat zijn product eruitspringt. En dat wil jij ook wanneer het jouw aanbod betreft.
Een copywriter verbindt een eigen stijl en tone of voice aan je bedrijf. Eventueel ook een verhaal, als je geïnteresseerd bent in storytelling. Daarmee onderscheid je je van de massa.
20. Een taalvirtuoos weet raad met de lastigste materie
Copywriters zijn taalvirtuozen. Of Woordkunstenaars. (Tip: kijk even rond op deze handige site als je een freelance copywriter zoekt. Ik heb er trouwens ook een profiel. Linkje geef ik niet, want ik doe niet aan schaamteloze zelfpromotie. Wel aan marketing, natuurlijk: je vindt me onder ‘Annalisa Marly’.)
In de praktijk betekent dit dat een freelance copywriter niet alleen correcte, maar ook boeiende teksten schrijft. Hij speelt met de taal binnen de rekbare grenzen van het toelaatbare. Hij leest de website van het Genootschap Onze Taal en wordt blij van het Woord van het Jaar. (Soms. Niet wanneer het ‘sjoemelsoftware’ is. Software waarmee is gesjoemeld verdient geen onderscheiding.) Daarom kan hij de taal inzetten om lezers te informeren, verrassen en beroeren.
21. Je doelgroep in kaart, je bedrijf óp de kaart
Een gedetailleerde beschrijving maken van je ideale klant is lastiger dan het lijkt. Je doelgroep omschrijven als ‘corporates’ is bijvoorbeeld niet voldoende. Richt je je op CEO’s? Salesmanagers? Marketingmedewerkers?
Samen met een freelance copywriter breng je je doelgroep gemakkelijker in kaart. Het lijkt eng om dit te doen (het liefst wil je iedereen als klant), maar juist door je doelgroep af te bakenen trek je sneller de juiste mensen aan met de content die je publiceert. Een copywriter kan teksten namelijk helemaal afstemmen op een goed gedefinieerd publiek. Daarmee zet hij je bedrijf stevig op de (online)kaart. Je lezers zien immers in één oogopslag dat jij hen geen dertien-in-een-dozijncontent voorschotelt. Ze voelen zich aangesproken. Dat zullen ze je in dank afnemen.
22. Een copywriter verplaatst zich in je buyer persona
Iedereen wil zich bijzonder voelen. Zo ook je buyer persona (een marketingbenaming voor de ideale klant die je samen met je copywriter hebt omschreven).
Hierboven schreef ik al dat een freelance copywriter een ‘inlevingsdeskundige’ is. Dit komt onder andere tot uiting in het feit dat hij zich in je buyer persona verplaatst. Hij vraagt zich bijvoorbeeld af:
- Wat is het wereldbeeld van de buyer persona?
- Wat is de conversatiestijl van de buyer persona in het dagelijks leven?
- Welke tone of voice spreekt de buyer persona aan?
Door over dergelijke vragen na te denken komt de copywriter tot een tekst die aanspreekt, aanslaat en aanzet tot actie.
23. Een copywriter ‘praat’ met je lezer
Lange teksten doen het vaak goed op SEO-gebied. (Vraag maar aan Google.) Maar niemand zit te wachten op onnodig lange lappen tekst. Je wilt de lezer triggeren, niet tarten.
Mensen die een blog lezen in de trein of tijdens hun lunchpauze, eisen dat élke zin nuttige informatie bevat. Een freelance copywriter vindt de juiste balans tussen tekstlengte, kwaliteit en toegevoegde waarde. Hoe hij dat doet? Door te ‘praten’ met de lezer. Copywriters schrijven kraakheldere teksten en vermijden klassieke verkooppraat. Ze informeren, enthousiasmeren, amuseren en sporen aan tot actie. Huur ze dus in voor je content. Kost minder inspanning en levert meer klanten op.
24. Investering in woorden
Ja, ik ben er ook zo een. Zo’n copywriter die zegt dat tekst een investering is. Dat beweer ik niet om mijn diensten te verkopen. Gelukkig hoef ik dat niet te doen, want mijn opdrachtgevers delen regelmatig positieve verhalen over de resultaten van mijn copy.
Ik werk inmiddels bijna 10 jaar als freelance copywriter en ken veel praktijkcases die hebben bewezen dat goede copy tot meer klanten, een betere merkpositionering en hogere verkoopcijfers leidt. Ook kan ik je voorbeelden geven van bedrijven die met de hand op de knip zochten naar een freelance tekstschrijver en die dat achteraf enorm betreurden. ‘Baat het niet, dan schaadt het niet’ gaat namelijk niet op voor copy. Slechte teksten stoten prospects af en schaden je bedrijfsimago.
Ik ga je niet vermoeien met dubbeltjes en eerste rangen (of peanuts en monkeys), want elke zichzelf respecterende ondernemer wéét hoe belangrijk kwaliteit is. Wel wil ik met deze blog proberen om je inzicht te geven in de vele zaken waarmee een copywriter rekening houdt, zodat de waarde van goede copy tastbaar wordt.
Vergelijk bijvoorbeeld eens de volgende twee stukjes:
Wij vinden een goede dienstverlening belangrijk. Daarom zijn we erg flexibel. Je kunt ons 24/7 bereiken met vragen omtrent de software.
Loop je tegen een vraag of probleem aan tijdens het gebruiken van de software? Geen man overboord. We helpen je graag. Ook ’s nachts en in het weekend. Zodat jij kunt werken wanneer het jou uitkomt.
Taalkundig gezien zijn beide varianten in orde. Maar welke stuk zou jou meer aanspreken als je op zoek bent naar een softwareleverancier? Het tweede, natuurlijk. Want dat gaat over jóu. En omdat de inhoud, toon en stijl nadruk leggen op de
waarden van het bedrijf (een goede dienstverlening en flexibiliteit), voel je als lezer direct een binding met het bedrijf.
Wat je doet na het lezen van de blog? Op de contactbutton klikken. Je wilt een samenwerking met deze interessante leverancier graag bespreken.
Laten we even aannemen dat de overige webteksten ook in de stijl van de tweede variant zijn geschreven. In dat geval is de softwareleverancier op den duur vele prospects (en met een goede salesafdeling: nieuwe klanten) rijker. En omdat zijn website altijd online blijft, zorgt deze voor een constante stroom van geïnteresseerden. Zijn investering in copy loont.
25. Meer tijd voor primaire taken, lunches en weekends
Tijd is kostbaar. Je hebt 24 uur en tientallen taken per dag. En teksten schrijven kost heel veel tijd. Je moet je daarom afvragen of je écht geld bespaart door het zelf te doen.
Laat je een copywriter uren zwoegen op je content, dan kun je je primaire taken rustig afwerken en heb je meer tijd voor acquisitie. Grote kans dat je ook tijd overhoudt voor een smakelijk lunch (de inwendige mens wil dat je hem voedt – letterlijk) en welverdiende weekends (ondernemers moeten ook weleens opladen). Net zo belangrijk: je krijgt een tekst die voldoet aan alle kwaliteitseisen. En die levert winst op.
26. Een copywriter weet van de SEO-hoed en de -rand
Op de eerste pagina van Google verschijnen: dat wil iedereen. Hoewel je ranking niet alleen afhankelijk is van tekstuele factoren – je linkprofiel speelt ook een grote rol – kan een SEO-copywriter veel voor je betekenen op dit gebied.
SEO houdt niet in dat je een tekst even flink moet doorspekken met een zelfgekozen zoekterm. (Hier krijg je mogelijk zelfs ‘strafpunten’ voor. Zie mijn SEO-tips.)
Wat zoekmachineoptimalisatie wel is? Rekening houden met een web van regels en technieken. Tegenwoordig heeft een grammaticaal correcte tekst bijvoorbeeld een dikke streep voor. Zoekmachines belonen je voor content zonder taalfouten, omdat ze zoekers graag van kwaliteit voorzien.
Laat je dus helpen door een ervaren freelance copywriter. Een die de weg kent in het SEO-woud en jouw route naar een hoge plek in Google uitstippelt.
27. Copywritingformules die werken: ze bestáán
Van AIDA tot PPPP: de copywriter weet er raad mee.
Geen zorgen. Ik ga je niet overspoelen met de vele copywritingformules die de gemiddelde schrijverstoolkit rijk is. Wat ik je slechts wil meegeven is dat copywriters elk woord zorgvuldig uitkiezen met een specifiek marketingdoel in het achterhoofd. Er bestaan modellen en technieken die hen hierin ondersteunen. De ervaren copywriter geeft daar een unieke draai aan om ervoor te zorgen dat jouw tekst zijn doel bereikt.
28. Content écht benutten
Aanwezig zijn op het wereldwijde web: dat is je streven. Op basis van één onderwerp kan je ontzettend veel content creëren, waarmee je tijd en geld bespaart. Een freelance copywriter kan je op dit gebied prima adviseren en ondersteunen.
Stel, je verkoopt een cloudoplossing en je wilt een e-book publiceren over de voordelen van het werken met de cloud. Je copywriter heeft hiervoor veel informatie verzameld, op basis waarvan hij met weinig extra moeite de volgende content kan creëren:
- Socialmediaberichten die de beste quotes uit je e-book bevatten;
- Een Twitterpoll waarin je je volgers vraagt welke cloudoplossing hen het meest aanspreekt;
- Een blog die inzoomt op een specifiek hoofdstuk uit het e-book;
- Een klantcase waarin een tevreden klant vertelt over jouw cloudoplossing;
- Een factsheet die je beschikbaar stelt als download.
29. Marketingtrends en -ontwikkelingen? Maak je er niet druk over (doet je copywriter wel)
“Trends? Daar moet je op inspelen.” Je hoort het overal. Maar welke trends worden er precies bedoeld? En waar volg je die eigenlijk?
Lukraak een hype aansnijden in je blogs kan averechts werken. En marketingtrends willen elkaar nog weleens tegenspreken, waardoor je niet meer weet welke contentrichtlijnen juist zijn. (Volg het complexe debat over de ideale bloglengte maar eens.)
Een freelance copywriter weet waar je doelgroep op zit te wachten. En weet hij het niet, dan doet hij onderzoek. Op basis van zijn verworven kennis schrijft hij actuele content die inspireert en aanspoort tot actie.
30. ‘Strategie’ is het sleutelwoord
“Stukjes schrijven is toch geen strategie?” Ik heb deze vraag weleens ergens gelezen. Het antwoord: nee, het is onderdeel van een strategie die ‘contentmarketing’ heet.
Regelmatig waardevolle content creëren doe je niet in het wilde weg. (Kan wel, maar dat is geld over de balk smijten.) Je doet het volgens een goed uitgedacht plan. Onderdelen hiervan zijn een contentkalender, deadlines, SEO en marketingtechnieken.
En daarmee komen we terug bij het eerste punt: een freelance copywriter is veel meer dan een schrijver. Hij kan je ondersteunen bij het bedenken en uitvoeren van een consistente, duurzame contentstrategie. Een die je bedrijf op de kaart zet en groei bevordert!